“We speelden in op de vraag van de ziekenhuizen”

Het West-Vlaams bedrijf FertiPro is actief in het domein van de menselijke vruchtbaarheid. Dit bedrijf uit Beernem brengt diagnostische kits op de markt om de vruchtbaarheid bij de man te testen en is daarnaast ook gekend als fabrikant van celcultuurmedia: speciale vloeistoffen die gebruikt worden tijdens een kunstmatige bevruchting.

Hoe het begon…

FertiPro is heel kleinschalig begonnen in 1992, toen Sven en Björn Comhaire in Gentbrugge startten met het maken van diagnostische kits voor de diagnose van verminderde vruchtbaarheid bij de man. De twee broers namen deze activiteit over van de toenmalige producent die de productie wou stoppen. In die beginperiode stelden ze vast dat veel ziekenhuizen zelf hun eigen diagnostica maakten op kleine schaal. Met FertiPro als nieuwe leverancier konden de ziekenhuizen efficiënter werken door de diagnostica aan te kopen.

Na contacten met een embryoloog werd in 1995 begonnen met een tweede activiteit: het produceren van celcultuurmedia voor kunstmatige bevruchting. Ziekenhuizen en fertiliteitscentra gebruiken deze media in de verschillende stappen die nodig zijn om tot een embryo te komen dat bij de vrouw kan teruggeplaatst worden. Dit product sloeg ook goed aan in de markt.

Door de groei in hun activiteiten werd gezocht naar nieuwe huisvesting. In 1999 installeerde FertiPro zich op een nieuwe locatie in Beernem en investeerde het in een nieuw labo met overdruk. Daar worden vandaag de producten grotendeels manueel voorbereid en steriel afgevuld in flesjes.

fertipro

Groots in een kleine markt

FertiPro is een internationale speler, actief in een niche-markt met een beperkt aantal spelers. De 22 medewerkers staan in voor de voorbereiding, afhandeling en distributie naar meer dan 70 landen. Dagelijks zijn er verzendingen naar ziekenhuizen en gespecialiseerde distributeurs voor de internationale markten.

In 2014 noteerde het bedrijf een omzet van 5,8 miljoen euro waarvan net geen 10% bestemd was voor de Belgische markt. De overige 90% is voor de export, waarvan ongeveer de helft naar EU-landen gaat.

Kwaliteit en innovatie

FertiPro probeert zich te onderscheiden door duidelijk in te zetten op een gegarandeerde, continue kwaliteit van hun producten. Omdat kwaliteit én veiligheid zo belangrijk zijn, spenderen een kwaliteitsverantwoordelijke en twee laboranten heel veel tijd aan kwaliteitscontroles. Deze investering vertaalt zich ook in het behalen van de nodige ISO certificaten, CE-labels en registraties in het buitenland, die onmisbaar zijn om de markt te benaderen. Vanuit de veiligheidsgedachte is de Europese regelgeving voor dergelijke medische hulpmiddelen heel streng.

Nieuwe wetenschappelijke inzichten in de menselijke fertiliteit geven voortdurend aanleiding tot productverbeteringen en daar speelt het bedrijf ten volle op in. Innovatie wordt zo aangestuurd door fundamenteel onderzoek. Anderzijds luistert FertiPro ook aandachtig naar ideeën en voorstellen voor nieuwe producten die vanuit de markt komen, om die dan af te toetsen op relevantie en haalbaarheid.

www.fertipro.be

Dit artikel verscheen in het tijdschrift West-Vlaanderen Werkt, editie mei 2015.